Julkaistu
0 kommenttia

Pimeys, vesisade, kylmyys, ikuinen väsymys, työkiireet, kaamosmasennus, to do -lista-ahdistus, glögi, tortut ja suklaat sekä telkkari ja lämpimät viltit sohvan nurkassa. Nämä ovat mulle ja niin monelle muulle ne syyt jäädä työpäivän jälkeen sinne sohvan turvallisiin syövereihin jo alkuillasta. Sen jälkeen, kun herkut on katettu sohvapöydälle ja olo on lämmin ihanan viltin alla ja telkkarista pauhaa lempparisarja, niin nouseminen treenaamaan on lähestulkoon mahdottomuus edes ajatuksen tasolla. Itselleni on jonkin verran käynyt, niin, että tarkoitus on ottaa pienet päikkärit sohvalla, power napit tiedättehän - sellaiset rapiat 15 minuttia kestävät. Sitten huomaankin parin tunnin päästä, että hups ja olen kahta väsyneempi ja nälkäisempi ja illan treeni on sillä taputeltu. Nyt olen päättänyt ja sanonut kotonakin muille, että mut on potkittava sinne treeneihin vaikka mikä olisi ja vaikka kuinka monta tekosyytä keksisin, koska tähän aikaan vuodesta tekosyiden määrä on loputon. Se on ihan selvää, että lepääminen ei todellakaan aina ole ainoa vastaus vireyden ylläpitoon ja lisäämiseen. Liikunta on yksi tärkeimmistä vireystilaa edesauttavista asioista ja sitä ei kuulu missään nimessä unohtaa silloin kun väsy ja kaamos iskevät pahimmalla tavalla päälle. Suosittelen muuten lukemaan ihan postauksen loppuun, koska tielle lukijoille on luvassa huippujuttu!! Keräsin teille muutaman vinkin siihen, miten itsensä saa varmasti lähtemään illan treeneihin ja unohtamaan sen sohvan edes pieneksi hetkeksi.

1. Päätä etukäteen päivät ja ajat jolloin lähdet salille, jumppaan tai lenkille. Pidä niistä kiinni ja perheellekkin voi sanoa, että potkii lähtemään niihin aikoihin, kun on sovittu.

2. Sovi treenit ystävän kanssa. Kynnys on paljon suurempi perua, kun peruu samalla treffit ystävän kanssa.

3. Laita treenivaatteet päälle ajoissa, vaikka jo ennen niitä pikku-unia, niin muistat koko ajan, että sinne treenaamaan on sinä päivänä mentävä.

4. Jos mahdollista, treenaa aamuisin - jää iltaisin sitten aikaa sille hyggeilylle.

5. Jos olet menossa ryhmäliikuntatunnille, niin varaa paikkasi ajoissa, niin kynnys kasvaa peruuttamiselle. Älä kuitenkaan jätä menemättä niin, että olet tehnyt varauksen, viet paikan siinä tapauksessa joltain muulta.

6. Pidä motivaatio mielessä aina. Miksi treenaat ja miksi haluat pysyä kunnossa myös tähän kaamosaikaan. Muista, että treeni oikeasti auttaa palautumaan siitä väsymyksestä mitä pimeys tuo mukanaan. Aina se sohvalla makoilu ei auta vireystilan nostamiseen.

7. Aina liikunta ei ole kivaa ja joskus on vaan tehtävä treeni koska se on tehtävä. Yritä kuitenkin pääsääntöisesti liikkua itsellesi mielekkäällä tavalla, niin treenaamaan lähteminenkin on tällöin helpompaa. Äläkä unohda sitä fiilistä joka tulee i h a n jokaisen treenin jälkeen, vaikka se olisi sillä hetkellä maistunut miltä.

8. Tee itsellesi joku haaste, jonka pyrit selättämään ja jolla pyrit kehittämään itseäsi. Mikään ei piristä niin paljon kuin saavutetut tavoitteet tai loppuun viedyt haasteet.

9. Aika-ajoin palkitse itsesi ihanalla rentoutusillalla siellä sohvannurkassa glögimukin kanssa. Voit siis treenata kovaa silloin, kun olet niin päättänyt, mutta tiedät että myöhemmin voit myös luvan kanssa nautiskella. Hemmottelupalkinnot ovat muutenkin todella hyvä motivaattori ja nyt tarkoitan herkutonta hemmottelua. Vaahtokylvyt, jalkakylvyt, kasvonaamiot, leffaillat ja you name it.

10. Tähän vuodenaikaan on hyvä muistaa se terveellinen ja ennenkaikkea monipuolinen ruokavalio. Myös tarvittavia vitamiinilisiä kannattaa tankkailla pimeimpään vuodenaikaan enemmän. Vedenjuontia ei myöskään kannata unohtaa. Itse tuppaan tähän aikaan vuodesta imemään kahvia itseeni kuin pesusieni ja unohdan sen veden sitten kokonaan. Värikäs, monipuolinen ja tervellinen ruokavalio auttaa pitämään vireystasoa korkeammalla ja sinne treenaamaankin on silloin helpompi lähteä.

11. Älä ota ihan hullua stressiä siitä, jos et jonain päivänä ihan oikeasti jaksanut mennä treeneihin. Seuraava päivä on aina uusi tilaisuus!

Bonus: Tee itsellesi liikuntajoulukalenteri: joka päivälle edes joku pieni juttu, joka saa pyllyn ylös sohvan uumenista! Toimii ja tänään ehtii vielä hyvin aloittamaan!

Nyt mulla olis teille ihan mieletön mahdollisuus ja apu liikunnan lisäämiseen tähän aikaan vuodesta! Arvotaan Move it -tiimin kanssa yhdelle tähän postaukseen kommentin jättäneelle 10-kerran kortti Move it -ryhmäliikuntasalille. Jätä kommenttikenttään sun vinkki siihen, miten pimeinä iltoina saa itseään niskasta kiinni ja lähdettyä treenaamaan. Vastausaikaa on 8.12. klo 00.00 saakka ja muistathan jättää sähköpostiosoitteesi, jotta sinuun voi ottaa yhteyden voiton sattuessa kohdalle. Lahjakortit Move it -ryhmäliikuntatunnille kannattaa muutenkin pitää mielessä, kun liikkuu joulupukin asioilla. Itse ilahtuisin ihan hirveästi liikuntalahjasta! Move it:in tarjonnasta ja hinnoista löydät lisää infoa täältä! Paljon onnea arvontaan!