Julkaistu
0 kommenttia

Terveellisen ja ylipäätään onnellisen elämän resepti taitaa lähes jokaisen tutkimuksen ja filosofian mukaan olla balanssi. Kuulostaa kovin yksinkertaiselta: pidä kaikki elämän osa-alueet tasapainossa ja olet onnellinen ja elät pitkään. Niitä osa-alueita kun vaan on vaikka kuinka paljon ja koska elämä on, no elämää, niin tasapainottelu asioiden kanssa on välillä melkein mahdotonta.

  • terveellinen ruoka vs. herkuttelu
  • lepo/uni vs. aktiivisuus/liikunta
  • työ vs. vapaa-aika
  • pakolliset hoidettavat asiat vs. spontaanius
  • elämän ilot vs. elämän surut

Listaa voisi jatkaa melkein loputtomiin ja elämäni ihan jokaisella osa-alueella löytyy se pari, jonka välillä täytyy löytää tasapaino. Itselleni tämä asia on auennut vasta lasten syntymisen jälkeen, mutta pelkkä ymmärtäminen ei todellakaan ole auttanut saamaan asioita tarpeeksi balanssiin. Helposti ajaudun siihen, että tietyn aikaa paahdan 100 lasissa vähän joka osa-alueella ja sitten taas otan enemmän tai vähemmän levon kannalta pidemmän aikaa. Ruokailu menee usein samaa rataa, jonkun aikaa jaksaa panostaa ja sitten ote lipsuu kerran ja se on menoa. Onneksi, siis onneksi voin olla 99% varma, että melkein jokainen ihminen tekee tätä samaa ja se yksinkertaisesti kuuluu elämään eikä elämän heilahtelut todellakaan auta pitämään tasapainosta kiinni ja kun aina tilanteet (esim. työkiireet, lapsen valvominen) eivät ole itsestä kiinni.

Haluankin antaa pikkuvinkkejä siihen mitä apukeinoja minä olen käyttänyt balanssin löytämiseen:

  • Tiedosta tilanteesi. Mieti mitä kaipaat lisää ja mitä haluaisit oikeasti vähentää. Mikä tekisi sinut onnelliseksi juuri nyt?
  • Tee selkeitä tavotteita itsellesi. Ihan yksinkertaisetkin jutut riittävät. Tämä listaihminen rakastaa tätä kohtaa ja olenkin jo listannut asioita, joissa haluan kehittyä ja joita haluan muuttaa. Muista joskus myös palkita itsesi, kun tavotteita on saavutettu.
  • Päätä asioita ja pidä niistä kiinni kovaa. Itse olen päättänyt mm.: älä siivoa, jos aurinko paistaa ulkona, vaihda tv kirjaan useammin, pidä kiinni kahdesta/kolmesta jumpasta joka viikko. Pitää myös edelleen muistaa, että ei ole epäonnistunut ihminen, jos tilanteet elävät eikä lupauksia olekaan jonain viikkona pystynyt pitämään.
  • Ota aikaa itsellesi. Yksin mietiskely tekee ihmeitä joka osa-alueelle.
  • Sosiaaliset suhteet. Välillä tulee aikoja, kun ystävät tai perhe jäävät vähälle huomiolle, mutta aina pitää pyrkiä pitämään huolta läheisistä, heillä on ihan mieletön vaikutus myös omaan hyvinvointiin.
  • Älä pode huonoa omaatuntoa turhista asioista. Tämä on niiin paljon helpommin sanottu kuin tehty, mutta vitsi jos tämän ottaisi kunnolla haltuun niin asiat luisuisivat paljon helpommin balanssiin.
  • Älä aina ota pois itseltäsi. Tarkoitan, että terve itsekkyys on joskus enemmän kuin ok. Itselläni oli aina niin, että oma liikunta ja hyvinvointi oli se viimeinen asia listalla, mutta nyt se on ehkä kolmantena ja vitsi miten hyvältä se nyt tuntuu!

Millaisilla asioilla te yritätte saada asiat tasapainoon? Mikä asia teillä tuntuu aina olevan epätasapainossa? Itse olen löytänyt äänikirjoista uuden rentoutumismuodon ja tottakai Move it jumpat ovat olleet nyt viimeisen parin kuun aikana niin maailman parasta terapiaa vähintään paristi viikossa. Unen kanssa mulla on vielä hommaa, mutta eiköhän se hoidu ajan kanssa. Luulen, että tämän balanssin hakeminen on koko elämän mittainen projekti, jossa voi varmasti kehittyä, mutta se ei koskaan voi olla täydellisesti hallussa. Kuten niin harva asia elämässä ylipäätään.

ps. Äänikirjoista puheenollen Mini & Me -blogissa olisi juuri nyt tarjolla linkki, jolla saa kokeilla BookBeat palvelua ilmaiseksi 1 kk ajan - ihan loistava palvelu, jota voi käyttää lenkillä, rentoutuakseen ja you name it!