Julkaistu
0 kommenttia

Käsi ylös sinä, jotka istahdat joskus yhdeksän jälkeen illalla sohvalle ja tajuat ensimmäistä kertaa sen päivän aikana, että et ole lounaan jälkeen juonut lasillistakaan vettä. No täällä minä ainakin heilun kaksi kättä ilmassa - valitettavasti. En tiedä mistä se johtuu, mutta minä olen aina ollut ihan törkeän huono juomaan vettä, vaikka mun mielestä se on ehdottomasti paras janojuoma kaikella tapaa. En oikein juo mitään muutakaan juuri koskaan, paitsi sitä kahvia joka puolestaan kuivattaa kehoa entisestään. Janon tunne mulla on usein, mutta jotenkin se vesi vaan unohtuu juoda, jos heti ei juo, kun jano iskee. Olen kokeillut elämäni aikana jos jonkinlaisia vedenjuontikikkailuja: puhelinappit muistuttamassa, ruksi jääkaapin oveen, pullo teipattuna käteen ja mitä näitä nyt on, millään en kuitenkaan ole saanut sitä vedenjuontia koskaan tavaksi, vaikka mun keho tarvitsisi sitä ihan älyttömästi, kuten jokaisen ihmisen keho tekee.

Jokaisen pitäisi siis juoda tarpeeksi vettä, koska:

1. Kun juo säännöllisesti paljon vettä, niin kehon epäpuhtaudet huuhtoutuvat paremmin pois vessakäyntien aikana.

2. Vesi kosteuttaa myös ihoa sisältä päin ja näillä pakkaskeleillä se on todella tärkeää. Itse kärsin hyvin kuivasta ihosta lähes aina.

3. Aivot kaipaavat vettä toimiakseen kunnolla. Jo pieni nestehukka voi aiheuttaa mielialan heittelyä sekä keskittymisen herpaantumista. Siinä missä kahvi siis auttaa ehkä jaksamaan töissä virkeämpänä, niin se voi aiheuttaa myös keskittymisongelmia, jos sen rinnalla ei muista juoda tarpeeksi vettä.

4. Päänsärkyyn auttaa usein myös ihan pelkkä kunnon vedenjuonti. Pieni nestehukka voi aiheuttaa päänsärkyä ja buranan sijaan vesi auttaa! Ei todellakaan aina ja kaikkeen, mutta aina kannattaa kokeilla.

5. Lihas on suurimmaksi osaksi vettä, joten salilla ja jumpilla käyvät tarvitsevat vettä vielä vähän ekstraa! Lihakset täyteen vettä, niin hikoilukin on tehokkaampaa!

6. Sitten se tärkein, eli vesi pitää luonnollisesti kylläisenä eikä naposteluihin tule sorruttua niin usein, jos mahassa on aina vettä. Aterioiden alle olisi hyvä juoda tarpeeksi vettä jolloin ateriamäärät pienenevät automaattisesti.

Mua nuorempana aina nauratti (ja ärsytti), kun mun äidin "lääke" ihan, siis ihan kaikkeen, oli "juo vettä ja kävele". Little did I know, koska oikeassahan hän taisi pidemmän päälle olla. En kuitenkaan ole onnistunut ottamaan neuvosta vaaria vaan tuntuu, että tässäkin pitää oppia kantapään kautta koko homman pointti. Tästä ihan omasta tekstistäni inspiroituneena taidan ostaa itselleni jonkun tosi ihanan vesipullon ja koitan taas tota sen teippaamista mun käteen. Aion myös aloittaa aamut isolla vesilasillisella ja juoda yhden kahvikupin kanssa tupla määrän vettä. Näistä on ehkä hyvä ainakin aloittaa!

Mitkä ovat sun vinkit vedenjuonnin lisäämiseen ja mikä sun mielestä on hyvä määrä? Itse ajattelin aluksi sitä parin litran määrää/päivä - se on huomattavasti parempi kuin kolme desiä päivässä. Nyt siis pieni vedenjuontihaaste käyntiin - kaksi litraa päivässä ihan joka päivä. N-Y-T nyt!