Julkaistu
0 kommenttia

"Musiikki on yleinen keino säädellä mielialaa ja toimii myös etenkin liikunnan ja rentoutumisen tehostamisessa. Teho perustuu musiikin kykyyn nostaa fyysistä vireystilaa juuri nopealla tempolla, terävillä soundeilla ja mieluiten vahvalla dynamiikalla. Pyrimme tahdistumaan nopeampaan tempoon omalla liikkeillämme (esim. askeleet) ja kehomme poimii hyvin nämä erilaiset vihjeet musiikista. Tietenkin vaikutusta tehostaa vielä kannustavat sanat tai henkilökohtaiset merkitykset ja muistot kappaleesta."

Lähde täältä.

Olen jo useana viikkona käynyt maanantain body combateissa, joita Iisa vetää. Ihan älyttömän siisti tunti, joka laittaa kyllä aina puolivälissä miettimään, että selviänkö hengissä pois täältä, mutta jonka jälkeen on ihan voittajafiilis ja kaikkensa antanut olo! Nämä maanantain combatit on koostuneet eri ohjelmien yhdistelmistä ja on jotenkin niin siistiä, kun siellä on muutama sellanen "vanha rakas tuttu" -biisi mukana menneiltä combat -vuosilta. Iisan tunneilla pärähtää kuitenkin yksi ihan huikea ja ylitse muiden menevä biisi noin ohjelman puolivälissä ja se saa mut taas puhkumaan energiaa ja viemään treeniä ihan uudelle levelille!

Fall out boys:n thanks for the memories soi mulla lähestulkoon repeatilla vuonna 2007, kun olin vaihto-oppilaana Uudessa Sellannissa ja tuohon biisiin kiteytyy arviolta noin miljoona minulle tärkeää muistoa. Joten kun se pärähtää salin kaiuttimista soimaan ja Iisa käy laittamassa volaa vielä vähän kovemmalle, niin mun treeni yksinkertaisesti vaan saan ihan uutta pontta ja irvistävän naaman takana laulan sanoja, (jotka muistan ihan kokonaan ulkoa) päässäni täysiä samalla, kun vedän seitsemättä running man -sarjaa 150 lasissa.

Musiikilla siis on ihan oikeasti suuri vaikutus urheilusuorituksiin eikä sen vaikutusta pitäisi unohtaa tai vähätellä millään tapaa. Jokaiselle voi eri musiikki vaikuttaa eri tavoin ja olisi hyvä löytää ne omat niin sanotut voimabiisit, jotka auttavat tekemään parastaan. Jotkut haluavat biisin herättelevän muistoja, jotkut tykkäävät, että voi laulaa mukana tai että sanoissa on jotain sanomaa ja joillekkin se musiikkityyli ylipäätään on hyvin tärkeää. Jumppasaleilla ei toki voi itse vaikuttaa musiikkeihin ainakaan kokonaan,  mutta ne on usein hyvin tarkkaan valittuja ja suuri osa biiseistä (vaikkakin tuntemattomia) herättelevät aivoja ja kroppaa liikkumaan kovempaa. Vaikka jumppasalien musiikkeihin ei suoraan voi ehkä vaikuttaa itse, niin suosittelen tekemään lenkkisoittolistoja, siivoussoittolistoja tai kotijumppasoittolistoja, niin huomaa kuinka suoritustaso nousee ja kaikki tekeminen on vaan niin paljon kivempaa eikä verikään maistu suussa lemppari tehobiisejä kuunnellessa. Treenin ja musiikin loppuessa en kuitenkaan voi luvata, ettei pieni raudan maku kalva suussa...

Nyt oliskin ihan mahtava kuulla, että mitkä biisit saa sut suorittamaan sen 100% kovempaa tai mitä biisejä sun lenkki-/urheilusoittolistalta löytyy? Tai onko jokin biisi ihan ehdoton rentoutumiseen? Mulle tehokkaimpia biisejä ovat just ne missä on kova tempo ja mitä voin laulaa mukana ja joihin liittyy muistoja. Harvemmin siis ne ihan sen hetkiset hittibiisit pääsevät mun liikuntasoittolistoille.